نیسان GT-R در برابر مرسدس GT-R AMG

در سال های گذشته به کرات از نام GTR توسط چند خودروساز معروف استفاده شده است، اما با این حال اولین خودرویی که با شنیدن این نام در ذهن تداعی می شود، نیسان GT-R یا همان گودزیلای ژاپنی است که نسل اخیر آن از سال ۲۰۰۷ بر روی خط تولید قرار دارد.

 

مرسدس-آ ام گ GT R دیگر مدلی است که سال گذشته توسط اشتوتگارتی ها در فستیوال سرعت گود وود رونمایی شد. این خودرو که در واقع نسخه ارتقا یافته مدل GT است، از لحاظ توانایی های فنی در سطح بالاتری قرار داشته و می تواند چه در پیست و چه در خیابان دردسرهای زیادی برای رقبا ایجاد کند.

 

به تازگی نشریه انگلیسی اتو اکسپرس با انجام چند تست به مقایسه این دو مدل تقریبا هم نام پرداخته و نتایج آن را در قالب ویدیویی جذاب منتشر کرده است.

 

اولین تستی که تیم بررسی کننده ترتیب داد به ثبت بهترین زمان در یک مسیر نسبتا پر پیچ و خم مربوط می شد. در این تست بهترین تنظیمات برای هر خودرو اعمال گردیده و سیستم کنترل چسبندگی در حالت روشن قرار گرفت.

با توجه به اینکه GT-R ژاپنی از سیستم چهار چرخ متحرک بهره می برد، انتظار بر این بود که از چسبندگی و در نتیجه عملکرد بهتری برخوردار باشد، اما رکورد نهایی نشان داد که رقیب آلمانی علی رغم تک دیفرانسیل بودن و کم فرمانی در پیچ ها اندکی سریع تر از گودزیلای ژاپنی است.

 

تست بعدی میزان فرمان پذیری و توانایی خودروها را در عبور از پیچ ارزیابی می کرد. در این تست GT R آلمانی بسیار بهتر عمل کرده و به دلیل دیفرانسیل عقب بودن می تواند هیجان بسیار بیشتری را به راننده منتقل کند.

 

 

در تست سوم مسابقه درگ Rolling Race بین این دو مدل برگزار شد. برخلاف مسابقات درگ رایج که خودروها از حالت سکون شروع به حرکت می کنند، در این نوع از مسابقه درگ خودروها سرعت اولیه داشته و سپس شتابگیری آغاز می شود.

تیم اتواکسپرس شتابگیری را با سرعت اولیه ۳۰ مایل در ساعت انجام داد و هر خودرویی که زودتر به سرعت ۱۰۰ مایل در ساعت می رسید، برنده اعلام می شد. در این تست هر دو مدل شانه به شانه هم حرکت کردند، اما در نهایت این GT R آلمانی بود که اندکی پیش افتاد.

 

در بخش دیگری از تست اتو اکسپرس، این بار صدای اگزوز دو خودرو مقایسه شد. اگر چه این فاکتور بیشتر سلیقه ای بوده و ممکن است افراد مختلف نظرات متفاوتی داشته باشند، اما GT R آلمانی صدای بم تر و بلندتری نسبت به رقیب ژاپنی داشت. در سوی مقابل گودزیلای ژاپنی نیز صدای جذابی تولید کرد، اما هم بلندی آن کمتر بود و هم تیزتر احساس می شد.

 

تست نهایی به داخل کابین و احساسی که پشت فرمان به راننده دست می داد، اختصاص یافته بود. با توجه به گذشت ده سال از زمان تولد این نسل از GT-R، کابین این خودرو کمی قدیمی توصیف شد، اما با وجود این همه چیز بر اساس موقعیت راننده طراحی شده و فاکتورهایی مثل دید و ارگونومی عالی هستند.

 

در سوی مقابل کابین GT R آلمانی به دلیل اختلاف عمر نزدیک به یک دهه، بروزتر احساس شده و بسیار گران قیمت تر به نظر می رسد؛ همچنین راننده می تواند بیشتر از رقیب ژاپنی از صدای فراگیرتر اگزوز لذت ببرد.

 

آقای استیو ساتکلیف (Steve Sutcliffe) راننده اسبق مسابقات اتومبیلرانی و عضو تیم تحریریه اتو اکسپرس که بخش اعظمی از مقایسه بر عهده او بود، در پایان خاطرنشان کرد که با وجود برخی برتری های جزئی که GT R آلمانی دارد، انتخاب وی به احتمال بسیار GT-R ژاپنی خواهد بود.

دلیل این امر هم آنست که از لحاظ توانایی های فنی تفاوت زیادی بین این دو مدل وجود ندارد، اما از لحاظ قیمت گودزیلای آسیایی بسیار ارزان تر بوده و می توان به جای یک GT R آلمانی دو دستگاه GT R ژاپنی خریداری کرد!

 

به گفته آقای ساتکلیف رقیب اشتوتگارتی به هیچ وجه به اندازه دو برابر توانمندتر نیست، هر چند اگر فردی به سراغ این خودرو برود، نمی توان ایرادی به انتخاب وی وارد کرد.

با مجله علم و فناوری هیرمگ همراه باشید …

مطالعه بیشتر :   بهترین شاسی بلندهای کوچک در بازار ایران
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب