موفقیت محققان انگلیسی در شناسایی سلول‌های کنترل‌کننده اشتها در مغز

محققان دانشگاه وارویک در انگلیس موفق به شناسایی سلول‌ های کنترل‌ کننده اشتها در مغز شدند. این دستاورد می‌تواند الهام‌ بخش درمان‌ های جدید در افرادی که مبتلا به چاقی و اضافه وزن هستند، باشد.

به گزارش ساینس دیلی، نوعی سلول‌ های مغزی به نام تنیسایت (tanycyte) که در مغز و در ناحیه کنترل‌ کننده وزن قرار دارند، با اسید های آمینه موجود در غذا واکنش می‌دهند. این سلول‌ها که کنترل‌کننده میزان انرژی هستند، از همان گیرنده‌هایی استفاده می‌کنند که باعث احساس طعم غذا در جوانه‌های چشایی زبان می‌شوند.

سلول‌های تنیسایت بیشتر با اسید های آمینه آرژنین و لیزین واکنش می دهند و محققان احتمال می دهند این واکنش باعث احساس سیری در فرد می‌شود. مصرف غذا های حاوی این دو اسید آمینه مانند مرغ، گوشت گوساله، آووکادو، زردآلو، آلو، ماهی عدس و بادام باعث می‌شود فرد سریع تر احساس سیری کند.

Image result for ‫کنترل اشتها‬‎

محققان در آزمایشگاه به آرژنین و لیزین نشانگرهای فلوروسنت اضافه کردند و و آن‌ها را وارد سلول های مغز کردند. زمانی که آمینو اسید با سلول‌های تنیسایت واکنش کردند، نشانگرها فعالیت شیمیایی نشان دادند. زمانی که محققان گیرنده‌ های طعم تند را در سلول‌ های مغز مسدود کردند، سلول های تنیسایت قادر به دریافت اطلاعات از اسید های آمینه نبودند.

محققان معتقدند میزان اسید آمینه در خون و مغز پس از صرف غذا، نقش مهمی در احساس سیری دارد و این مطالعه نشان می‌دهد سلول‌های تنیسایت که در مرکز مغز و در ناحیه‌کنترل‌کننده وزن بدن قرار دارند، اسیدهای آمینه را به طور مستقیم احساس می‌کند و نقش مهمی در کنترل وزن بدن دارد. ادامه تحقیقات نشان می دهد مصرف غذاهای حاوی دو اسید آمینه آرژینین و لیزین، سریعتر منجر به احساس سیری می‌شود.

این یافته می‌تواند الهام بخش دارو و مکمل‌های جدید برای سرکوب اشتها در افراد مبتلا به چاقی و اضافه وزن باشد. نتایج این مطالعه در نشریه Molecular Metabolism منتشر شده است.

مطالعه بیشتر :   اجرای ۹٫۵ میلیون یورو پروژه مشترک با اتحادیه اروپا