هیرمگ دنیای فناوری

تویوتا از پلتفرم سه گانه و مفهومی Concept-i رونمایی کرد

درحالی که تا چند روز دیگر نمایشگاه خودروی ژاپن در توکیو آغاز به کار خواهد کرد؛ تویوتا از جدیدترین تکنولوژی خود در زمینه خودروهای هوشمند با نام پلتفرم Concept-i رونمایی کرد.

تویوتا در فاصله یک هفته تا آغاز به کار نمایشگاه خودروی توکیو، از ۳ مدل وسیله‌ی نقلیه مبتنی بر هوش مصنوعی رونمایی کرد. تویوتا طرح‌های مفهومی این ۳ وسیله نقلیه را با هدف بررسی میزان اهمیت و تاثیر هوش مصنوعی در خودروها و آسان‌تر شدن زندگی در آينده‌ی نه چندان دور و البته ارتباط هرچه بیشتر میان راننده و مسافران با خودرو از این طریق، رونمایی کرده است. تصاویری از این ۳ وسیله نقلیه با نام‌های  Concept-i، Concept-i Ride و Concept-i Walk توسط غول خودروسازی جهان و ژاپن منتشر شده است.

Concept-i

در مدل مفهومی Concept-i با یک خودروی نسبتا بزرگ با ظرفیت ۴ سرنشین و کابینی خیره‌کننده و جذاب روبرو هستیم. این خودرو با طول ۴.۵۱۰ متر، عرض ۱.۸۳۰ متر و فاصله محوری ۲.۷۰ متری از لحاظ ابعاد چیزی مابین خودروهای تویوتا کرولا و تویوتا کمری است. همچنین ارتفاع این خودرو ۱.۴۷۰ متر است.

toyota concep-i

در طراحی این خودروی مفهموی به معنای واقعی کلمه می‌توان تحول در طراحی تویوتا و دور شدن این خودروساز برجسته از طراحی‌های ساده و کلاسیک را دید؛ که این مورد ناشی از ساخت یک خودروی بسیار هوشمند است که درحال حاضر هیچ خودرویی تا این حد مبتنی بر هوش مصنوعی تولید نشده است.

علاوه بر زبان بدن راننده، سیستم هوشمند این خودرو به نحوی طراحی شده که با بررسی فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، اطلاعات GPS و گوش دادن به مکالمات میان سرنشینان خودرو، سطح یادگیری خود را افزوده و دائما در حال به روزرسانی اطلاعات خود جهت افزایش سطح کیفی رانندگی باشد.

اگر ادعا کنیم که وزارت حمل و نقل آمریکا همین حالا که شما در حال خواندن این مقاله هستید، با مسئولان تویوتا در حال مذاکره جهت انتقال فناوری این خودرو به خاک آمریکا هستند، پر بیراه نگفتیم. بر اساس اطلاعات مختلفی که سیستم این خودرو به صورت کاملا هوشمند از منابع مختلف دریافت می‌کند، اتوماتیک شرایط را در راستای تامین نیازهای راننده تغییر می‌دهد. سیستم خودران می‌تواند در زمان خستگی راننده کنترل خودرو را دست گرفته و یا با پی بردن به خواب آلودگی راننده، با تحریک حواس پنج‌گانه‌ی وی او را از خواب بیدار کند.

تویوتا اعلام کرده است سیستم هوش مصنوعی این خودرو به نحوی است که با دریافت اطلاعات بسیار زیاد قادر به درک مکالمات راننده با خودرو بوده و متناسب با شرایط، مسیر مناسب جهت رسیدن به مقصد را به وی پیشنهاد می‌دهد. اگر راننده فرصت کافی داشته و عجله‌ای در رسیدن به مقصد نباشد، مسیری راحت‌تر و البته زیبا‌تر جهت رانندگی ایمن‌تر و آرام‌تر را به وی پیشنهاد می‌دهد. به گفته تویوتا با هر بار شارژ پیشرانه‌ی الکتریکی این خودرو، بالغ بر ۳۰۰ کیلومتر توسط این وسیله نقلیه هوشمند طی مسیر خواهد شد.

toyota concep-i

در قسمت داخل و کابین خودرو، سرنشینان همواره با تکنولوژی نمایش اطلاعات بر روی شیشه جلوی خودرو به صورت ۳ بعدی (Head-Up Display) روبرو هستند. بدنه و کابین تمام سفید، رنگ اصلی و غالب این خودرو است؛ هرچند که در برخی قسمت‌ها رگه‌هایی مسی رنگ به صورت برجسته و در راستای هماهنگی هرچه بیشتر داخل و بیرون خودرو طراحی و به کار رفته است.

نمای کلی خودرو بی شباهت به آخرین نسل خودروی هیبریدی تویوتا یعنی پریوس نیست. هرچند که در قسمت دماغه سطوح مسطح کمتری دیده می‌شود و البته برخی اِلِمان‌های عجیب که در این خودرو به کار رفته است تا این خودرو را به کلی متفاوت کند.

اگر در آينده نه چندان دور وسیله‌ی نقلیه‌ای مشابه این خودروی مفهموی تویوتا در حال تردد در شهرها و اطراف خود دیدید اصلا تعجب نکنید؛ چرا که تویوتا اعلام کرده است طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا سال ۲۰۲۰ این خودرو را جهت تردد و استفاده همگان تولید و عرضه خواهد کرد.

Concept-i Ride

اما مدل مفهموی دوم با نام Concept-i Ride همچنان مبتنی بر استفاده حداکثری از هوش مصنوعی در هدایت و کنترل خودرو اما این بار با تمرکز بر روی افراد دارای معلولیت طراحی شده است.

جدا از طراحی زیبا و چشم‌نواز، درهای گالوینگ یا همان خفاشی که رو به بالا باز می‌شوند همراه با صندلی‌های ریلی، شرایط را برای استفاده این خودرو و ورود و خروج هرچه آسان‌تر به آن توسط معلولان و کسانی که از ویلچر استفاده می‌کنند را فراهم می‌کند. همچنین فضای کافی در قسمت پشت صندلی برای قراردادن ویلچر راننده و سرنشین وجود دارد. درهای بزرگ و وسیع این خودروی مفهومی در مقایسه با درهای عادی، اجازه قراردادن و خارج کردن ویلچر برقی و اتوماتیک را نیز در اختیار راننده قرار می‌دهد.

toyota concep-i

در این خودرو به جای تجهیزات سنتی هدایت خودرو یعنی پدال‌ها، دنده و فرمان، از یک جوی استیک برای هدایت و ناوبری آن استفاده شده است. همچنین در این وسیله‌ی نقلیه، پارک کردن خودرو که یکی از پراسترس ترین و مهمترین معضلات رانندگان سالخورده یا عصبی به شمار می‌رود؛ به صورت تمام اتوماتیک و بدون دخالت راننده انجام می شود.

سیستم کمکی مبتنی بر هوش مصنوعی که در تمام خودروهای Concept-i به کار گرفته می‌شود؛ در قسمت پشت داشبورد خودرو تعبیه شده و نقاط مناسب جهت پارک خودروی معلولان جسمی و رانندگان این خودرو را تشخیص داده و به آن‌ها پیشنهاد می‌دهد.

خودروی Concept-i Ride با طول ۲.۵ متر و عرض ۱.۳ متری به عنوان یک خودروی دو سرنشین در کوچکترین فضاهای ممکن نیز قابل پارک کردن است و این استرس را برای راننده‌ی خود برطرف کرده است. پیشرانه‌ی الکتریکی آن نیز با هر بار شارژ بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلومتر را طی کرده و لذا این خودرو برای مسیرهای کوتاه و تردد در محیط شهری مناسب است.

Concept-i Walk

اما سومین و آخرین وسیله‌ی نقلیه معرفی شده از سوی تویوتا بر مبنای تکنولوژی هوش مصنوعی یک خودرو نیست؛ اما این موضوع چیزی از جذابیت‌های آن کم نمی‌کند. تولید مدل مفهومی Concept-i Walk در راستای سابقه‌ی طولانی تویوتا در تولید وسایل نقلیه‌ی تک نفره با ساختار سِگوِی (Segway) به شمار می‌رود. وسایلی که جهت کمک به تردد مردم و عبور و مرور آن‌ها بدون نیاز به پیاده‌روی است.

toyota concep-i

مطالعه بیشتر :   رونمایی از نسخه‌ی خاص و محدود مک‌لارن ۵۷۰GT